تایید داروی آهسته رهش ترکیبی Synjardy

14 دسامبر 2016- سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) داروی آهسته رهش ترکیبی" Synjardy" را تایید نمود. هم اکنون داروی خوراکی Synjardyمعمولی، برای افراد مبتلا به دیابت با دوز یک قرص، دو بار در  روز، در انگلستان تجویز می شود.

 نوع جدید Synjardy ترکیبی از داروی Empagliflozin یا Jardianceهمراه با یک فرمولاسیون متفاوت و پایدارتر از متفورمین است که با دوز یک قرص در روز تایید شده است. داروی Empagliflozin از خانواده‌ی داروهای ممانعت کننده‌ی کوترانسپور گلوکز- سدیم است که قند اضافه را از طریق ادرار با ممانعت از جذب مجدد آن در کلیه‌ها، کاهش می‌دهد، درحالیکه متفورمین تولید گلوکز را در کبد کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است ترکیب متفورمین با امپاگلیفلوزین در کاهش قندخون، وزن بدن و همچنین فشارخون موثر است، جایگزین نمودن متفورمین معمولی با متفورمین آهسته رهش (XR) از عوارض جانبی و ناراحتیهای گوارشی ناشی از مصرف این دارو مانند نفخ در افرادی که مصرف داروی استاندارد متفورمین برای آنها  قابل تحمل نیست، جلوگیری می‌کند.

 استفاده از Synjardyدر آمریکا زمانی توصیه شده است که استفاده از حداکثر دوز متفورمین به تنهایی یا همراه با سایر داروهای خوراکی پایین آورنده‌ی قندخون، قادر به کنترل مناسب قندخون نباشد. تحقیقات بالینی که منجر به تایید این دارو از طرف ‌FDAشد، نشان دهنده‌ی نتایج مثبت استفاده از داروی Synjardyبه تنهایی یا در ترکیب با سولفونیل اوره‌ها برای درمان دیابت نوع 2 بود.

 اگر چه مصرف این دارو برای افراد مبتلا به  دیابت نوع 1 یا افرادی با سابقه ی کتو اسیدوز دیابتی توصیه نمی‌شود. جدی‌ترین عارضه‌ی جانبی متفورمین در داروی Synjardy، تجمع اسید لاکتیک در خون(لاکتیک اسیدوز) که غالباً در افرادی مشاهده می‌شود که به مشکلات کلیوی مبتلا هستند و این عارضه می‌تواند در صورت عدم درمان، زندگی فرد را تهدید نماید. سایر عوارض جانبی این دارو شامل کم آبی، افت فشارخون وعوارض ناشی از افزایش کتون درخون است.

چنانچه داروی آهسته رهش Synjardy XRتوسط سازمان NHSدر انگلیس تایید شود، گزینه ی راحت‌ تری برای کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در دسترس خواهد بود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/long-acting-synjardy-gets-fda-approval-for-type-2-diabetes-treatment-in-the-us-97190989.html